Църквата ни се обяви против ”ин витро” и сурогатното майчинство

Това се казва в становище на Българската православна църква (БПЦ) във връзка с методите на асистирана репродукция и заместващото майчинство, публикувано на сайта на Синода.
Становището ще бъде изпратено до председателя на парламента и до всички председатели на парламентарни групи с оглед позицията на светата ни Църква да стане ясна за всички заинтересувани преди второто четене на законопроекта, предаде БГНЕС. Българската православна църква счита за свой дълг да изрази позицията си относно методите на асистирана репродукция („Ин витро оплождане“ / „In vitro fertilization“-IVF; „Ин виво оплождане“ / „Intracytoplasmic sperm injection“-ICSI) и заместващото (сурогатното) майчинство, се казва в становището. „Това са съвременни явления и биоетични проблеми, които имат една и съща пресечна точка – въпросът за произхода, достойнството, смисъла и предназначението на човешкия живот във всичките му фази. Това е не само философски и научен въпрос. Това е в най-висша степен богословски и екзистенциален въпрос, тъй като той прескача границите на философското и емпиричното познание и надхвърля временния характер на земното ни съществуване като навлиза в сферата на надсетивното духовно познание и непреходните измерения на човешкото битие“, се посочва в църковното становище. Българската православна църква смята, че правомощията на науката и, в частност, на медицината не са безусловни и безгранични, особено когато те се отнасят до венеца на творението – човека, неговата двусъставна (дихотомна) природа (състояща се от душа и тяло), традиционното семейство като основна форма на съжителство между хората и тяхната вечна съдба. Тъй като методът на асистираната репродукция и заместващото майчинство сериозно нарушават благословената среда и богоустановените форми на човешкото зачатие, чадорождение, отглеждане и възпитание, светата ни Църква изразява силното си безпокойство от множеството рискове и предизвикателства, пред които тези медицински практики поставят съвременните хора, въпреки че в основата им нерядко може би залягат искрени въжделения и положителни мотиви „в името на живота“, се казва в становището на БПЦ. Св. Синод на БПЦ-Българска Патриаршия е крайно резервиран спрямо всяка противоречаща на Божията воля човешка намеса в основополагащите екзистенциални аспекти на човешкия живот и същевременно напомня, че – когато Св. Троица благославя – „невъзможното за човеците е възможно за Бога“ (Лука 18:27). Методите на асистирана репродукция и сурогатното (заместващо) майчинство са в явно противоречие с православното разбиране за произхода и смисъла на човешкия живот, за устоите и призванието на семейството, категорични са от БПЦ. Методите на асистираната репродукция и заместващото майчинство, заедно с участващите в тях съпрузи, донори, заместващи майки и лекари, нямат каквото и да било основание да претендират, че изчерпателно познават самите начала на живота и че извършваните лабораторни манипулации еднозначно са най-доброто и полезното за бъдещето на цялостната детска личност и за съдбата на семейството, пожелало да придобие дете чрез „ин витро оплождане“, „ин виво оплождане“ или заместващо майчинство. Напротив, единствено Бог е този, Който задава физическите и духовните измерения на човешкото съществуване. Само Бог е Този, Който съвършено познава дълбините на нашето сърце, потребностите ни, житейските ни и духовни съдбини, заявяват от БПЦ. Възжеланото родителство се превръща в самоцел, която измества първопричината на близостта между мъжа и жената – тяхната любов и копнежа им взаимно да се подпомагат и ощастливяват като личности с общ път. В момента над 4 000 000 „излишни“ човешки ембриони чакат своето осиновяване и раждане. Така криосъхранението поощрява търговията с човешки същества, а подобна глобализирана комерсиализация и мобилност при третирането на човешкия „материал“ в перспектива може да доведе до истински генетичен хаос в световен мащаб, коментират от БПЦ. Православната църква счита децата и тяхното възпитание за най-висш израз на богообразността у човека, която проличава чрез вложената от Св. Троица в родителите способност да продължават Божието творческо дело чрез чадорождението и чрез личностното предаване на православната вяра и духовен опит на следващите поколения. Поради това Българската православна църква ревностно отстоява правото на всяко дете да бъде заченато, износено, отгледано и възпитано при естествени и възможно най-добри условия, които да съхранят и укрепят неговото физическо и духовно здраве, да осигурят изграждането му като хармонична и силна личност и да го превърнат в достоен наследник на царството Божие. Св. Синод на Българската православна църква-Българска патриаршия поощрява тези инициативи, които подпомагат истински онеправданите членове на нашето общество, между които на първо място са изоставените деца. Ето защо, Св. Синод призовава българската държава и сама е готова всячески да съдейства на семействата с репродуктивни проблеми, но не като въвежда богопротивни и подкопаващи семейните устои законодателни промени, а като помага на бездетните съпрузи да надмогнат болката си като пренесат копнежите и любовта си върху деца, лишени от родителска грижа. Това съответства на интересите на българското общество, на възвишените християнски ценности, на правото на всяко дете да се радва на семеен уют и пълноценна, дългосрочна подкрепа в своя житейски път. По този начин, от една страна, ще бъдат разрешени множество човешки драми и ще бъде намален броят и опасността от неуспешните бременности, а от друга страна, човешката воля ще пребъдва в хармония с Божествената, служейки на ближните в съответствие с преобразяващата сила на любовта. „В любовта страх няма, но съвършената любов пропъжда страха. По това познаваме, че любим чедата Божии, като любим Бога и пазим Неговите заповеди.“ (1 Йоан. 4:18; 5:2), се казва още в становището на Българската православна църква.

Финанси

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *