Публицистика

„Българското кино е бедна къща, пълна с крамоли“

На 28-и май бяха определени първите три филмови проекта за 2012 г., които ще получат държавно финансиране. Това са „Буферна зона“ на Георги Дюлгеров, „Прашката на Давид“ на Светослав Овчаров и „Семейни реликви“ на Иван Черкелов. Несъгласие с посоката на българското кино изразиха едни от най-печелившите режисьори напоследък – Димитър Митовски, Димитър Гочев, Камен Калев, братя Чучкови. Критично мнение за резултатите от този конкурс изразиха режисьорката Зорница-София и на Мариан Вълев.
Има проблем с това как се случва самият избор. Не сме убедени, че това е изборът на комисията. Изборът се прави посредством точкова система, при която нещата придобиват леко лотариен принцип, заяви продуцентът Борислав Чучков.
Росица Вълканова, председател на художествената комисия, осъществила избора, изрази гневно несъгласие с критиките към работата на комисията. Комисията не решава, тя класира, дава оценки, оценките се събират, а сборът на тези оценки класира проектите. Филмите, препоръчани от комисията за производство, са 14, а не 3. Класираните проекти са с много близки точки, което означава, че има подем, има равностойни проекти, че това, което е недъг на системата, лотарийността, всъщност показва, че става въпрос за едни ненаговорени хора, които не са седяли да си изчисляват точките заедно. И вместо някой да каже защо Министерството на културата, на финансите и министър-председателят не си изпълняват обещанието, а когато бяхме на улицата, се кълняха, че нещата ще се оправят, и ние повярвахме… Вместо това се оказахме бедна къща пълна с крамоли, ще се изпоколим… Сега трябва да се оправдаваме в ситуация, в която всичко се прави, за да се задуши културата, каза Вълканова.
В конфликта взе отношение и Ирина Канушева, изпълняваща длъжността изпълнителен директор на Националния филмов център. Тя обоснова решението си да помоли комисия да ревизира класацията си с мотива, че съществува дисбаланс на класираните проекти, предоставящи фактическа възможност за финансиране само на един тип кино. В годините се е натрупало много напрежение. Очевидно е, че тази система няма да ни върши повече работа. Националният съвет за кино, който започна да работи от март тази година, би трябвало да пристъпи час по-скоро към разработване на нови правила, на нов устройствен правилник на Националния филмов център. Догодина вероятно ще се пристъпи и към промяна в закона, за да се изчистят многобройните недостатъци, които тези текстове в момента съдържат и които сме длъжни да съблюдаваме, защото работим по тях, добави тя.

Финанси

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *