Диана Андреева: Делегираните бюджети ще бъдат наложени силово
София /КРОСС/ Делегираните бюджети за сценичните изкуства ще бъдат наложени силово без секторът да е виждал формулата, по която ще се разпределят, без ние да знаем защо 10 млн. публични инвестиции отиват за допълнителна субсидия за делегираните бюджети, т.е. отново се прави на скрито и на тъмно. Това каза за Информационна агенция КРОСС председателят на Обсерваторията за икономика на културата Диана Андреева. „Въпреки че има работна група за сценичните изкуства, тя е разпусната в момента за 20 дни и забележете точно този 20-дневен период е периодът на приемането на държавния бюджет и всички публични средства, които са със съмнителна ефективност. Още повече, че сценичните изкуства ще се хвърлят в тези делегирани бюджети, които не знаем все още до какви резултати ще доведат, тъй като не можем да направим един пилотен анализ на една театрална институция, незнаейки формулата“, допълни Андреева. Според председателят на Обсерваторията за икономика на културата националните културни институти трябва да бъдат със специален режим. Те не бива да бъдат подлагани в тази рамка на делегирани бюджети, защото там ефективността на средствата е доказа ,ч е изключително висока , както и в националната опера така и в националния театър. За съжаление музикалния театър беше обединен в един творческо продуцентски център. Загуби се идентичността му сама по себе си, но се надявам, че те ще докажат в рамките на тази структура, че са в доста голяма степен ефективни“, допълни тя. По думите й големите институти биха могли да издържат и те имат право да ползват доста големи субсидии, защото реализират по-голям брой зрители и приходи. Андреева обясни, че нар. Оперно филхармонични дружества, не са довели до искания резултата, „т.е окрупняването в българския контекст няма да доведе до разцвет в тези сценични организации“. „Още повече, че това окрупняване се прави без закон за сценични те изкуства и без ясна формула за делегирани бюджети. Културната политика трябва да се прави ясно и открито, да се дискутира в публични форми с всички творци, да се разкриват проблемните зони, защото такива има в делегираните бюджети“, каза тя. Според Андреева има опасност при несъстоятелност на сценичните организации чрез делегирания бюджет те автоматично да последват съдбата на българските кина от близкото минало, които изчезнаха безвъзвратно. „Т.е. те ще бъдат приватизирани. Това е голямата опасност за българските сценични изкуства и институции в този момент. Още повече, че закона за сценичните изкуства е писан от една адвокатска копания- нищо лошо по същество, но тази адвокатска компания трябва да работи с всички български творци , а не те да пишат двама или пет адвоката закон с няколко чиновника от МК, закона да се прави на тъмно и да не бъде дискутиран публично“, коментира Андреева. Според Андреева водената политика от културния министър Вежди Рашидов не отговаря на демократичните принципи и прозрачност. „Министърът, а и никой от Министерството на културата не присъства на този форум („Финансиране на българската култура – Бюджет 2011 и алтернативни възможности“, който се проведе в петък), т.е. те не са заинтересовани, въпреки че широко в медиите изтъкват, че това е най-малкият бюджет. Те са поставени в доста сложна ситуация, но не се интересуват за това какви са алтернативните възможности на този бюджет“, каза тя. Андреева беше категорична, че е финансирането на „Българския Лувър“ със средства от бюджета е неефективно и неефикасно в този момент. Според нея тези средства могат да бъдат взети от оперативните програми и вместо да бъде построен за 2 години, ще се построи за 4 години. При това условие обаче парите ще са от еврофондовете и ще има българско съфинансиране между 20% и 50%. „Това вече е приемливо за българския данъкоплатец, но когато не се изпълняват закони, като закона за филмовата индустрия или когато свободните театрали или музикални дейци нямат възможност за допълнително финансиране или за никакво финансиране, това вече неприемливо за културната политика. Още повече предлаганата нормативна уредба като част от тази политика за нас е неефективна, защото е дискутирана единствено в рамките на чиновническите стаи в МК. МК трябва да се отвори за културния сектор и творците, за гражданите и обществото“, каза още Диана Андреева.
Финанси